niedziela, 15 grudnia 2013

Det er ikke lett å ha en blogg... / Nie jest łatwo prowadzić bloga...

Jeg hadde trodd at det ville være ganske lett å skrive blogg. Jeg leser så mye og var veldig ivrig i begynnelsen. Men det har gått en måned siden sist innlegg og jeg har en slags motvilje mot å skrive. Jeg har begynt i ny jobb og har mye mindre tid enn før, både til å skrive og lese. Til tross for dette har jeg lest fem bøker i det siste, og tre av dem tridves jeg veldig godt med. Det var: Drømmegjengeren av Samantha Shannon, Før jeg sovner av Steve J. Watson og ei norsk bok av Gaute Heivoll - Før jeg brenner ned. Jeg ga 4/5 til alle disse tre bøkene, og vil gjerne lese flere bøker skrevet av disse forfatterne. Jeg har også lest neste bok i Annika-serien, Borderline av Liza Marklund og ei bok av Charlotte Link som heter The other child (jeg kan ikke finne en norsk utgave). Jeg ga 3/5 til begge bøkene og var litt skuffet, særlig med Borderline som forteller mer om Annikas mann, Thomas og hans bortføring i Afrika. Det var ingen kriminelle gåter i denne boka og antallet katastrofer Annika gjennomgår blir stadig mindre sannsynlig. Men det bekrefter dessverre min tidligere vurdering av Annika-serien som ujevn, med noen bøker som er veldig bra mens andre er mye dårligere.

Jeg har lyst til å skrive mer om Drømmegjengeren, Før jeg sovner og Før jeg brenner ned, og håper jeg får tid til det denne uka. Jeg vil også skrive litt mer om mat, fordi jeg ble informert om at to personer som leste oppskriften min laget dhal selv - det er så hyggelig! Snart drar jeg til Polen for å feire jul med familien min og skal lage mye julemat - kanskje jeg kan skrive på bloggen litt om polsk julemat :). Jeg skriver mer snart!


________________________________________


Myślalam, że prowadzenie bloga będzie proste. Przecież dużo czytam, mam więc o czym pisać. Jednak początkowy ogromny entuzjazm do pisania szybko osłabł i już od prawie miesiąca nic nowego nie napisałam. W tym czasie zaczęłam nową pracę, mam więc dużo mniej czasu zarówno na pisanie, jak i na czytanie. Mimo to ostatnio przeczytałam pięć książęk, z których trzy bardzo mi się podobały. Są to Czas żniw Samanthy Shannon, Zanim zasnę S.J.Watsona i Zanim spłonę norweskiego autora Gaute Heivolla. Wszystkim tym książkom dałam ocenę 4/5 i chętnie przeczytam następne książki tych autorów. Oprócz tego przeczytałam Drugie dziecko Charlotte Link i następną książkę  serii o Annice Bengtzon, Granice. Niestety obydwie te książki trochę mnie zawiodły, zwłaszcza książka Lizy Marklund o Annice którą bardzo chciałam przeczytać. Granice opowiadają o porwaniu męża Anniki, Thomasa, przez terrorystów w Afryce i nie zawierają, tak jak pozostałe tomy, zagadki kryminalnej. Niestety potwierdza się moja wcześniejsza opinia o książkach Marklund - seria o Annice jest bardzo nierówna, niektóre książki są świetne, a inne takie sobie. A seria nieszczęść, które spotykają Annikę staje się z tomu na tom coraz mniej prawdopodobna.

Mam dużą ochotę napisać więcej o Sezonie żniw, Zanim zasnę i Zanim spłonę i mam nadzieję, że znajdę na to czas w tym tygodniu. Chciałabym też napisać wkrótce kolejny wpis o jedzeniu - było mi bardzo miło usłyszeć, że dwóch czytelników bloga po lekturze przepisu na dhal przygotowało go w domu, cieszą mnie bardzo gotujący panowie :). Niedługo jadę do Polski na Święta, możliwe więc, że napiszę coś o jedzeniu świątecznym - może po polsku o norweskim, które jest zupełnie inne niż polskie i bardzo ciekawe. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz